tisdag 28 februari 2012

Vin, ost, druvor, salami..Vin..

 Hejhopp i lingonskogen? Allt val i landet lagom? Spenderar mina sista dagar har i Argentina (naval tills jag ska till Iguazu) har i Mendoza som sagt. Kom igar efter en tio timmars bussresa fran Cordoba dar jag tagit avsked av Flor och Dana och deras familj. Hur underbara som helst! Kan inte beskriva hur val de tog hand om mig! De bad mig halsa till min familj, sa jaa. nu gor jag det.

Min fodelsedag var for ovanlighetensskull lugn! Vi drack asgod persiko daquiri (stavning? asch inte sa noga!) och fick en hur god tarta som helst, fylld av dulce de leche och pa toppen ett fint litet ljus som skulle uppfylla en av alla mina otroliga onskingar. Efter en sot frukost tog de med mig pa en biltur- en lang biltur. Vi atervande till Cordoba city kring atta tiden. Hade da atit en ljuuuvlig Milanesa med pommes som gor mig matt blotta tanken pa den! Stallena vi stannade pa var jattefina och vadret behaglig.

Sista timmarna av min 21arsdag halvlag jag i ett bussate med en schysst kanadensare, David, bredvid. Han tyckte att det var beklagit att jag spenderade min fodelsedag pa en buss...Sa igarkvall blev det desto livligare! Vi checkade bada in pa ett asnice hostel vid namn Empedoro...eller..ngt sant...(dock fanns det bara plats for mig en natt sa just nu ar jag pa ett inte alls sa roligt hostel men naval det ar en annan historia). GRATIS agg till frukost! Vattenmelon! Ahhh ljuvligt. Blev snabbt fragad om jag ville hanga pa ett gang som skulle och cykla kring vingardarna har. Sjalvklart tackade jag ja och sa hamtades kameran och sekunden efter (ok typ en timma, en och en halv) trampade vi oss fram i den heta solen pa trasiga vagar langs druvtradens grona toppar. Fran den ena druvgarden till den andra, Det doiftades. Smakades. Och njots! Jag kande mig nastan som en akta vinkannare pa nyhetsmorgon, aven om jag nu efterat inte direkt kan pasta att mina vinkunskaper har blivit nagot rikare. Men jag ar ju bara dum. Man blev nastan (eller JO) lite smalullig av allt vindrickande och den gassade solen. Det pickades lite ost och salami och brod med olivolja pa en vingard. Snacka om gott! Jag och en irlandska vid namn Fiona hade nastan hallucinerat ostar tills vi slutligen fick det vi ville.

Efter maaaanga glas vin atervande vi till hostlet, fraschade upp oss och bagav oss ut for att ata som akta argentinare, sadar kring elva snaret. Hamnade pa en mexicansk restaurang dar vi at ljuvliga fajitas med himmelsk guacamole och allt jag kunde onska! Till det blev jag bjuden pa en frozen margarita och vi hade a blast. Som gradde pa moset drog vi vidare till en bar dar jag slukade en mojito i ett naffs- for den var sa god. Och darefter DANS! Se skoj se skoj! Pa vingarden stotte jag pa en gang engelsman som bodde pa samma hostel som jag i Buenos Aires (varlden ar liten! Idag nar jag spatserade í stan med fina handgjorda orhangen dinglandes stoter jag pa samma hippiekille fran chile som gjort dem!! I uruguay! Montevideo! Odet! Han kande igen mig och hade tagit sig den harda vagen hit genom att salja sina helt fantastiska smycken)- och aven de befann sig pa the dance plejs som var fruktansvart nice. 

Min fodelesedag i efterskott blev summa summarum ASBRA!! Har gatt omkring med ett leende hela dagen...ok inte har knappt sovit nagot men HADE jag det hade jag flinat som ett fan.

Det enda dumma som hande igar var att jag och en av engelsmannen Tommy typ blev nastan ranade. Av nagra smapojkar som vi hade pratat med tidigare. En av dem var lite fortjust i mig och jag tyckte den lilla pojken var gullig. Tills hans kompisar forsokte ge sig pa Tommy och stoppade ner handerna i mina fickor. Stark som jag ar holl jag min bors i ett fast grepp och undrade vad de holl pa med. Ack sa arg jag var! Tom var typ dubbelt sa stor som dessa fjortonaringar och anda...Ja det var obehagligt men jag bad dem att dra snabbast mojligast. Fragade den lilla killen hur hans kompisar kunde gora sant, men han sag bara ledsen ut och sa "Det ar bara dom..inte jag". Det var hjartskarande. Att smapojkar maste rana turister och salja marijuana och kokain. Sjukt obehagligt. Men de fick tio pesos och inte mer. Livet i behall tack och lov!

Ikvall drar jag tillbaka pa visit till mitt gamla hostel for en nice asado!
Snart blir det Chile! Yay. Och har nedan, nagra bilder fran vindagen. mandagen.
 


 


1 kommentar:

  1. Åh Mendozas ljuva slätter!!! Minns hur härligt det var att cykla runt i värmet med vinets rus i kroppen...(ehhhh...). Vad härligt att höra att din födelsedag blev så fin!! Vilken lycka att få spendera tid med fina människor och ett vackert landskap! Mindre kul med pojkarna...Men men. Här är allt grått och trist och jag bara läääängtar (till norrland, till lägenheten, till New York, till sommaren...). Men nu ska jag snart hämta tvätten och sen plugga. Läser en kurs på engelska nu som heter Environment and Society (superintressant!). På fredag åker jag till Martins familj i norr! Ska bli mysigt!
    Må så gott och använd solkräm bara ser allt hur BRUN du blivit (bara du sköter din hud). Stoor Kraaam och hälsa dem i Chile!!!

    //Katta ps. JAG FICK JOBBET PÅ STADSHUSET!!!

    SvaraRadera