måndag 20 februari 2012

Regn, sol massa pizza och Fernet

 Var halsad 20 februari!

Kom for nagon timme sedan tillbaka till Cordoba efter att ha hangt i Carlos Paz  som ligger cirka en timme harifran och ses lite som en turisthala for argentinarna dar kandisar brukar festa och familjer trangs bland restaurangernas uteserveringar. Flors kompis Gabi hade bjudit med oss tva for att spendera helgen i ett hus som hennes pojkvan och dennes kompisar hade tillgang till.

Vi anlande lordagskvall efter elva. Gabi  korde och jag var for feg for att fraga om inte aven jag kunde fa chansen att satta mig bakom ratten, men trafiken har- liksom storre delen av varlden- ar nagot mer eh..avancerad... an vad jag ar van vid. Bilen parkerades och sa klammde vi oss fram langs de sma gatorna som myllrade av folk i alla aldrar - trots att klockan narmade sig tolv och farmor och farfar gott och lagt sig for lange sedan hemma i spoland. Som vanligt blev det for mig en himmelens sen middag, bestande av mindre an 30 pesos for hur mycket pizza vi orkar ata (30 pesos= 47 kronor). Pizzorna bara vallde in, och hor och hapna! Tjejerna bestallde AGG-pizza! AGG! AGG pa pizza!! Ost och tomatsas och AGG! Smulat agg som strotts over pa denna italienska ratt , utan salt, utan nagot annat an agg! Om det var gott? Inte sarskillt. Agg ater man till frukost....Yes denna svenska mage langtade i den stunden efter en slibbig kebabpizza med massa dressing.

Sedan gick vi ut pa Zebra Club dar jag var den enda med flipflops pa fotterna och vi de enda tjejerna utan taaaaajta atsittande klanningar. Hade kul trots att mina fotter fick harda den ena klacken efter den andra, i slutet av kvallen...nej menar pa morgonkvisten- yes vi lamnade stallet klockan atta pa morgonen (!), var de alldeles svarta. Nagra fa timmars somn och sedan hang vid poolen och empandadas till almuerzo. Det var ett nagot slitet men glatt gang bestande av 12 pers som slukade pirogerna i solen och (fortsatte) dricka Fernet. Fernet ar THE thing att dricka i Cordoba trakten. En alkoholdryck  man blandar med cola, som jag forst tyckte var bitter och nagot motbjudande, men som blir godare med tiden (oj vad det har lat fel).

Tolv blevnio och det spelades kort, dracks mate och jag fick beratta den ena saken efter den andra om mitt hemland Sverige som bara lat skumt i deras ogon. "Va? Sa man kan inte starta bilen om man druckit alkohol?!" " Har tjejerna inte stringtrosor pa stranden?!" "Minus trettio grader?? Alltsa celsius?!"" Far inte pojkarna djurisk brosthar vid 14ars aldern??" ...na okej inte den men serisost, grabbarna har ar minsann ordentligt ludna..... Ho ho ja ja sa som jag kunde underhalla dessa sydamerikaner. 

Jag gick och la mig tidigt. Var den enda som inte tagit en siesta under dagen. Klockan tva. Mera pizza hade slukats eftersom los chicos varit sa sena med att springa till el supermercado for att kopa kott for den planerade Asadon - grillning. Jag som sett fram emot enn akta argentinsk asado men men, pizza, chips och salami funkar val med. 

Summa summarum var helgen nice. Kan dock inte komma i underfund med om min spanska blivit battre eller inte. Kanner mig varre an tidigare trots att jag ovat den mer an nagonsin. Pinsamt.

Slanger upp lite bilder fran Carlos Paz.







Svar till Jess: hahahah! Ja jag har faktiskt aldersnaja!

1 kommentar:

  1. Ägg på pizzan...det var något nytt. Fernet...spännande! Vad härligt att hänga med argentinare! Föresten hörde på nyheterna idag om en tågolycka i buenos aires. Passa dig!

    Kram Katta

    SvaraRadera