lördag 31 mars 2012

Stekhet sol och tindrande stjarnor i Atacama

Hola!

I okenstaden San Pedro de Atacama. En kort och gott sagt ett brunt litet samhalle. Gatorna, bruna. Stenhusen-bruna. Folket- bruna. Solen gassar over oss och gronska ar inget att rakna med. Varje gang jag atervander till hostelet for laggdags maste jag duscha av mig fotterna som under dagens lopp blivit alldeles dammiga. Idag blir tredjedgen i denna turistort (seriost, hela stallet ar tillfor turister. Endast restaurangen, turistinformationer och stallen att boka aventyrsturer och hostels) men aker ikvall vid sjutiden till Arica. Chiles nordligaste stad. Behover battra pa brannan sa blir nagon dag pa stranden! Tjihooo!

Pa bussen fran Valparaiso och hit, en fard pa cirka 25 timmar, bekantades jag med tva skona engelskor vid namn Georgia och Emely som reset och kommer resa runt jag vet inte hur lange! Vi anlande hit pa tok for sent, varje hostel var stangt och alla lag och sussade sott medan vi desperat forsokte hitta tak over huvudet. Slutligen fick vi det vi sokte. Ja...nastan. Blev en iskall natt dar vi fick sova pa golvet hos en engelsklarare som erbjod oss tak over huvudet. 

Efter det hittade vi dagen darpa i alla fall ett stalle med sangar. Vi drog ivag till Valle de la Luna - oknen med andra ord.Nertill ser ni nagra bilder. Gissa om det var haftigt? For att inte tala om min gardag da jag var en av de lyckliga som fick aka ut i mitten av oknen under en stjarnklarhimmel for en astronomirajtantajtan. Turen hade varit installd hela veckan pga moln over himlavalvet. Men just igar sa blev det av! Blev helt facinerad over vad astronomerna hade att beratta.Nu kan jag peka ut samtliga stjarntecken, jungfrun, orion, oxen ja you name it! Vi fick kika i gigantiska teleskop pa nebolusor, andra galaxer, stjarnan Sirius, Saturtnus och massa annat som fick en att flamta av oversakande fortjusning.

Det var allt for idag, min tid rinner ivag. Passade pa att lagga till nagra bilder fran mina dagar med kusinerna och min moster. Saknar dem!

Besitos!!




3 kommentarer:

  1. fantastica las fotos del desierto de atacama ,puchas que es lindo Chile !!

    SvaraRadera
  2. completos mmmmmmm,du ser ut att må bra, Sofia

    SvaraRadera
  3. Sofia!!! TVÅ completos fyfaaaan så goott!!! valle de la luna och stjärnklarnatt så fantastiskt! Duuuu är superbrun så var försiktig med solen din toka! Själv har jag fått lite färg från gårdagens upptäckande av Brooklyn! Vi har hängt i en botanisk trädgård och vandrat i sköna hoods med häftiga secondhand prylar! Nu är klockan snart 7 så då ska vi stiga upp och bege oss till Manhattan och njuta av vyn över N.Y från Empire state building! Men fööörst en amerikansk frukost; pannkakor eller bagel!!

    Ha det gött!! Kraaam Katta

    SvaraRadera