söndag 18 mars 2012

Tu eres hielo. Yo soy fuego



Godnatt!

Ska strax krypa till kojs, som man sa vackert kan kalla det, men tankte att det vore val fint med nagra nya rader har i resebloggen.


Igar kvall hoppade jag och Menys dotter Alejandra av pa samma slutstation, hon vidare till..ja vart det nu var..och jag stannade kvar, vantandes pa Limaches pyttelilla tagterminal tills min fina lilla kusin- som naval inte alls ar sa liten langre utan likt min bror narmar sig sitt sjuttonde ar, Miriam kom och hamtade upp mig. Tillsammans traskade vi fram genom samhallets lilla centrum, vidare nagra minuter tills vi val var framme vid det enplanshuset dar min moster bor. Vi at brod for ovanlighetens skull (ironi), drack te och jag fick beratta allt om min resa so far. Sedan spelade vi det klassiska chilenska kortspelet vid namn Carioca som ar alltfor komplicerat for att forklara men inte alls sarskillt svart att spela, anda in pa smatimmarna.

Idag kom mina andra tva kusiner hit, Jorge och David. Har allitd sett dem som betydligt aldre an mig med tanke pa att jag endast var tio ynka ar da jag senast traffade dem och de fracka tonaringar. Men nu marks alderskillnaden knappt av. Jorge ar 25 och David 27. Hela dagen har en varm stralande sol gassat over Limache och vi har druckit lask och skamtat och skrattat. Skypat med min kara syster. Handlat. Smakat cuchufli for forsta gangen (asgott). Samt atit tva GIGANTISKA completos nu pa kvallskvisten. Jag tror banne mig det ar nagot av det godaste jag vet. Korv med brod, fylld med skalade tomater och surkal. Och ovanpa, ett lass mosad avocado, mayonas, senap och ketchup! Kan livet bli mer njutningsfullt? 

Sa spelade vi mer Carioca. Jag forlorade igen, men denna gang endast med 425 poang och inte 538 som igar. Det gar frammat. Drack Pap for forsta gangen sen jag kommit hit till chile, legendarisk lask med smak av papaya (fast mest bara socker). och tycker att mitt liv knappast kan bli battre an sahar. Att fa umgas med sin finfina familj sa har pa andra sidan jorden. Smaska lite choklad och skratta at de fracka chilenska fraser jag har lart mig under resans gang. Som "Como el pico", lika roligt varje gang.


Har ingen aning om vad som ar populart dar hemma just nu i musikvag. Men har hors denna sang standigt pa utestallena.  En perfekt lat till att Carretear, som det sa fint heter har.



2 kommentarer:

  1. Herregud... den där Daddy Yankee alltså...

    När jag var där snurrade hans låt "Llamada de emergencia" i princip dygnet runt och överallt. Och när jag var i Asien, sista svängen, spelade dom hans låt "Lo que paso paso"...

    Frank är dundermegasuper sjuk...och jag trött.

    Ta väl hand om dig, hälsa La familia och sluta säg Krypa till kojs, härmapa! Hahahahah

    Kram

    Jess

    SvaraRadera
  2. Vad spelar det för roll vad som är populärt och inte mot en gigantisk completos mmmmmm vad gått.
    Pappa

    SvaraRadera