onsdag 20 juni 2012

I-landsproblem. Grona landskap och varmvatten i duschen

Tjosanhejsan!

Sitter har och lyssnar pa sommarlatar via youtube. Svenskasommarlatar det vill saga. Som lockar om grona bjorkar, morkblatthavsvatten och mjukglass i solen. Googlade Absolute Sommar och blev serverad en rad uttjatade trallvanliga latar. Det finns fa saker som kan mata sig med en riktig svensk sommar. Saknar de ljusa natterna, att cykla pa nylagd asfalt i eftermiddagssolen och fika farmors hembakta masterverk pa altanen. Avundas er lite dar hemma. Fast egentligen borde jag inte klaga, for har finns bade bjork och granar.

Jag och Austin landade trotta vid midnatt i LAX, Los Angeles flygplats efter tio timmars flygresa fran Lima till Florida- dar vi var tvingade att vanta i 15 timmar tills nasta flyg. Och eftersom vi ofta saknar vett och tycker att de mest idiotiska ideer verkar rationella tog vi beslutet att hyra en bil for 244 dollar och kora hela vagen upp mot Oregon. Det var en i mina ogon oerhort snygg toyota i guldfarg, automatvaxel och bra fart. Men eftersom jag tog korkortet i borjan av januari och lamnade darefter mitt hemland tre veckor darefter, samt det faktum att jag aldrig kort en automatvaxlad bil forut, var Audie inte alltfor glad i tanken med att jag skulle kora. Fick duga med 10 minuter och sedan bytte vi forare, mot protester. Naval, fler chanser kommer att komma! Det galler att se det fran den ljusa sidan- som den dar filmen med Jack Nicholson (Eller hur han nu stavar sitt efternamn).

Efter sa lite som 9 timmar (ja, vi hade beraknat atminstone 13) anlande vi till Audies hemstat, stad, samhalle. Just nu bor vi hos hans mamma som har en stor konstnarlig villa med gigantiska fonster och den mjukaste sang jag sovit i pa lange. Undrar hur lange det kommer droja innan jag vanjer mig vid dessa bekvamligheter. Har flertal ganger virrigt stirrat runt i badrummet med det anvanda toalettpapperet for att hitta papperskorgen, nar jag egentligen bara kan kasta det ner i toan. Att dricka vattnet ur kranen kanns inte helt normalt. Nojigt tar jag mig for magen efterat och ber en tyst bon om att jag inte ska bli sjuk. Eller bara det faktum att vi, jag, frossar i all denna amerikanska matkultur. Det ar chocolate chip waffels med graddfil och bjornbarssylt till frukost. Burritos till middag. Och snuskigt bitter ol pa partyt. Efter att ha atit endast, och da menar jag ENDAST, kyckling kyckling och lite mera kyckling (kokt och panerad, med diverse kroppsdelar fran kycklingen du inte ens visste existerade) tillsammans med en gigantiskt hog med ris och tva potatisar och nagon skiva tomat, sa njuter min mage av den amerikanska maten, aven om knackebrod som sagt vore guldet i min kista. Missforsta mig inte nu, maten var for det mesta utsokt i sydamerika, men kyckling vill jag helst inte ha just nu.

Planen har i alla fall mina vanner, bekanta och familj, ar att segla runt i en husbil som Audie ska kopa inom snarast (kanske redan idag!) och njuta av den fantastiska naturen. Han ska lira lite trummor och jag far bada i de kristallklara sjoarna. 
Solen ar varm. Naturen mycket lik den svenska. Och svenskan i mina tankar borjar sakta blekna. Det ar lite sorgligt, men jag gor mitt basta for att lara (tvinga) Austin nagra simpla svenska fraser.


ps. Ar redan kandis har efter den komiska bilden vi tog pa stranden i montanita med restaurangen som Austins foraldrar agde en gang i tiden men som fortfarande (ja enligt alla) serverar nagot av det ba†sta i matvag, logga malade pa magen. " Aha, sa du ar den mystiska tjejen pa fotot!" Kan ju skryta och saga att det varit lite av en snackis har. ds.









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar